BRUKSELKA ZAPIEKANA Z ORZECHAMI LASKOWYMI

mam to na widelcu brukselka zapiekana 1 mam to na widelcu brukselka zapiekana 2

 

Tej brukselce naprawdę trudno się oprzeć. Smakowała zarówno zaraz po wyjęciu z pieca i na drugi dzień, gdy wyjadałem jej wychłodzone resztki. W dzieciństwie nie przepadałem za brukselką. Dziś mam do niej stosunek ciepły i sympatycznie się ze sobą dogadujemy. Pomysł podpatrzyłem na jednym z krakowskich festiwali kulinarnych – nieco go po swojemu przerobiłem i proszę bardzo… brukselka na moim stole w innym, i równie ciekawym wydaniu.

 

Co potrzebne:

 

600 g brukselki

100 g orzechów laskowych

2 łyżki tartej bułki

2 łyżki oliwy

2 łyżki startego parmezanu lub innego twardego sera o wyrazistym smaku

garść natki pietruszki

1 łyżka octu (użyłem jabłkowego)

1 łyżka miodu

sól, pieprz, chili w płatkach

 

Jak:

 

  1. Na suchą, rozgrzaną patelnię wrzucam orzechy laskowe. Przez kilka minut prażę – do czasu aż orzechy uwolnią aromat, skórka zacznie pękać, a orzechy się zaczną złocić i brązowieć. Gorące orzechy wysypuję na lekko wilgotną ściereczkę. Zawijam w nią orzechy i pocieram delikatnie. Skórka powinna wtedy bez trudu odejść – przynajmniej jej większa część. Skórka nadaje orzechom lekko gorzkawy posmak, dlatego zdjęcie skórki działa na korzyść smaku orzecha.
  2. Brukselkę obieram z wierzchnich uszkodzonych lub pożółkłych listków. Odkrawam dolną część (głąbki). Obraną płuczę pod bieżącą wodą.
  3. W garnku zagotowuję 1,5 litra wody, do której dodaję miód, ocet i lyżeczkę soli. Do wrzącej wody wrzucam brukselkę i gotuję 20 minut. Po tym czasie brukselkę odcedzam na sicie przez kilka minut.
  4. W miseczce mieszam ze sobą: oliwę, parmezan, posiekaną natkę pietruszki, oliwę oraz szczyptę soli, pieprzu i chili. Łyżką mieszam dokładnie składniki do całkowitego połączenia – oliwa powinna wsiąknąć w bułkę.
  5. Na blaszce rozkładam równomiernie ugotowaną brukselkę. Posypuję przygotowaną tartą bułką z dodatkami.
  6. Wkładam do piekarnika na 20 minut w temperaturze 170 stopni – brukselka powinna się upiec, bułka zbrązowieć. Jeśli zobaczycie, że to za krótko możecie piec nieco dłużej. Opcjonalnie możecie też dodać więcej soli lub pieprzu – to można sprawdzić w czasie pieczenia.
  7. Upieczoną brukselkę posypuję posiekanymi, uprażonymi orzechami.

 

PROPOZYCJA na pełny OBIAD

mam to na widelcu kurczak złocisty 1 mam to na widelcu brukselka zapiekana 1 mam to na widelcu ziemniaki hasselback 1

KURCZAK CYTRYNOWO-MIODOWY/BRUKSELKA ZAPIEKANA Z ORZECHAMI LASKOWYMI/ZIEMNIAKI HASSELBACK

 

Życzę smacznego&zdrowego!

 

2 Komentarze Dodaj własny

  1. mopswkuchni pisze:

    Ja dziś robiłam smażoną brukselkę z dodatkami. Ten sposób na nią także mi się podoba.

    Polubienie

    1. k/n pisze:

      Brukselka o tej porze roku to strzał w dziesiątkę! Serrrdecznie pozdrawiam!

      Polubienie

Dodaj komentarz